donderdag 14 februari 2013

Social Haters

Social media is dé trend en als bedrijf kan je bijna niet anders dan er in mee gaan. Naast de vele voordelen die het met zich meebrengt is het ook belangrijk dat je de valkuilen weet te herkennen. Social media is digitale interactie, wat betekent dat je online conversaties hebt en iedereen weet dat conversaties ook weleens verkeerd geinterpreteerd worden.
 
Wie heeft er weleens meegemaakt dat zijn/haar sms'jes of whats app berichten verkeerd begrepen zijn? Teksten kunnen op verschillende manieren gelezen en/of begrepen worden. Privé gebruiken we steeds vaker emoticons om onze gevoelens uit te drukken. Menen we iets, of is het sarcastisch bedoeld? Bedrijfsmatig hebben we natuurlijk ook met online conversaties te maken. Hierbij kunnen we natuurlijk niet met de beruchte "smilies" gaan werken, maar is het wel degelijk van belang om te erkennen dat ook deze berichten weleens verkeerd begrepen kunnen worden. Daarom is het eerste dat wij onze klanten leren: "neem je tijd en denk goed na over wat je naar buiten brengt". Schrijf je teksten en lees het hardop voor. Zou je de zin ook anders kunnen lezen? Zo ja, wordt de interpretatie dan ook anders? Eenmaal online is online.

Wanneer je bedrijfsmatig nieuws naar buiten brengt moet je niet verwachten dat het alleen maar postieve respons oplevert. Ook jij kan kritiek verwachten! Wat dan? Laat je het aan je voorbij gaan of ga je erop in? Wat zou je privé doen? Ik weet bijna zeker dat als je in een café lekker staat te borrelen met je vrienden en iemand levert kritiek op je, dat je er iets van zegt. Kans is groot dat je je door je gevoel laat leiden en je iets zegt dat je misschien niet had moeten doen. Impuls reactie! Online geldt dit ook. We leven in een snelle wereld en via Social media wordt ook snel op dingen gereageerd. Maar is dit bedrijfsmatig wel zo slim? Wellicht laat je je intuitief leiden, wat weleens verstrekkende gevolgen voor jou of je bedrijf kan hebben. Want ondanks dat je een reactie goed bedoeld, kan het door de tegenpartij weleens heel anders opgevat worden.

Bekijk goed wat de reactie is die je hebt gekregen en wat het belang is voor jou en degene die het heeft geschreven. Heb je het gevoel dat het je bedrijf online kan schaden, dan kan het noodzakelijk zijn dat je erop reageert. Doe dit niet te snel en bedenk goed hoe je je reactie wil verwoorden zodat er geen misvattingen ontstaan. Wacht ook weer niet te lang. Niet reageren kan het gevoel geven dat je geen kritiek kan waarderen en je je niet bekommerd om de ervaringen van je klanten.

Bedenk je goed: van kritiek kan je leren en het hoeft dus niet altijd een negatief iets te zijn. Tim Ferriss, de uitvinder van de 4-urige werkweek heeft ooit 7 punten geschreven over het omgaan met "haters". Deze wil ik graag met je delen:

1. Het maakt niet uit hoeveel mensen je niet begrijpen. Het is veel belangrijker hoeveel mensen dat wél doen!

2. Tien procent van de mensen zoekt een weg om iets persoonlijk op te vatten.

3. Niet iedereen kan van je houden! Probeer je te onderscheiden en vinden mensen je dan minder leuk, so be it!

4. Als datgene wat je doet effectief is, zal 95% van het commentaar over jou negatief zijn.

5. Wil je je echt verbeteren? Denk "out of the box"!!

6. Laat zien dat je plezier hebt! Laat een aanval geen invloed hebben, dat steekt meer dan dat het effect op je heeft!

7. Blijf kalm en ga gewoon door......

Waar het op neerkomt: je zal altijd een keer kritiek ontvangen. Ga er goed mee om en laat het op je inwerken. Laat je niet direct leiden door je gevoel en probeer je reactie goed doordacht te verwoorden. Ik zal mijn blog beeindigen met een mooie quote:

~To avoid critisism, do nothing, say nothing and be nothing!!~
 
 
Germaine Dupont

Geen opmerkingen:

Een reactie posten